Beretning 2017-2018 for Blindehistorisk Selskab
Denne beretning dækker perioden fra generalforsamlingen den 18. februar 2017 til generalforsamlingen den 17. februar 2018. I beretningsperioden har bestyrelsen haft følgende sammensætning:
Poul Lüneborg, formand
René Ruby, næstformand
Henning Backs, kasserer
Henning Eriksen, redaktør
Thorvald Kølle, sekretær
Leif Martinussen, 1. suppleant
Erik Kiørby, 2. suppleant
Vedtægternes § 6 stk. 3 fastsætter, at der hvert år skal afholdes mindst 4 bestyrelsesmøder. Der er i beretningsperioden afholdt 6 møder.
Konstitueringen, som fremgår af ovenstående blev besluttet på det første møde afholdt umiddelbart efter afslutningen af sidste års generalforsamling.
Alle medlemmer af bestyrelsen har med engagement bestræbt sig på at realisere opstillede mål for at sikre gennemførelsen af vedtagelserne på møderne. Begge suppleanter har så vidt muligt deltaget i alle møder.
Bestyrelsens arbejde har i beretningsperioden været ramt af betydelige vanskeligheder som følge af sygdom og dødsfald.
Haakon Fløe Jensen, der har været selskabets trofaste webmaster gennem de seneste 6 år, afgik ved døden den 22. september 2017. I Medlemsbrev nr. 3/2017, udsendt den 25. oktober 2017 til alle medlemmer, fortalte jeg om Håkons store indsats og vanskelighederne ved at finde en afløser for ham.
3 måneder senere modtog bestyrelsen det næste triste budskab om, at redaktør Henning Eriksen den 22. december var sovet ind i sit eget hjem efter lang tids sygdom. Henning – kaldet Dollerup blandt venner – var en ildsjæl, når det gjaldt at beskrive blindes historie. Han har været engageret i selskabets arbejde lige fra starten i 1994. Jeg henviser til mine mindeord om Hennings indsats i DBs Medlemsblad nr. 1/2018.
Som om disse 2 dødsfald ikke var nok, så modtog bestyrelsen med forfærdelse ved årsskiftet besked om, at også kasserer Henning Backs ligger for døden på grund af alvorlig sygdom efter længere tids sygdom.
Bestyrelsens 3 sidste møder har således været uden kasserer og redaktør, men at alvorlig sygdom så hurtigt skulle indhente vore kolleger, havde vi svært ved at forestille os. Disse forhold har selvsagt påvirket bestyrelsens muligheder for at gennemføre trufne beslutninger.
De resultater, som det trods alt er lykkedes for bestyrelsen at gennemføre vil blive belyst i de følgende 8 afsnit.
1. Medlemsstatus.
Ved udgangen af 2016 talte selskabet 108 medlemmer, heraf var 106 enkeltpersoner og dertil kom institutionerne Brede gård og NOTA.
Efter generalforsamlingen blev alle medlemmer som endnu ikke havde betalt kontingent kontaktet pr. brev og i en række tilfælde også pr. telefon. Denne gennemgang førte til, at der var enkelte som ikke ønskede at forny deres medlemskab. På alle møder i bestyrelsen har dagsordenen indeholdt et punkt vedrørende hvervning af nye medlemmer. Vigtigheden af, at alle medlemmer gør en indsats for at skaffe nye medlemmer blandt Blinde og svagsynede, blandt deres venner, familie og andre med interesse for blindes historie, kan ikke gentages ofte nok.
Vi har tilstræbt at gøre selskabet synligt overfor medlemmer af Dansk Blindesamfund ved, i så godt som alle numre af Medlemsbladet i de forløbne 12 måneder, at indrykke en artikel i rubrikken ”Meddelelser” om forskellige emner og aktiviteter.
I sidste beretning fortalte vi om det brev, vi havde sendt til 30 institutioner, foreninger og virksomheder indenfor det, der populært betegnes Synsdanmark. De ubesvarede breve fra oktober 2016 er i perioden blevet fulgt op, hvilket har resulteret i, at Blindeinstituttet, Synscenter Refsnæs og Blindes Arbejde har tegnet medlemskab af selskabet. Det er der i høj grad grund til at glæde sig over. I selskabet har vi brug for deres støtte og vi mener i al beskedenhed, at selskabet kan bibringe disse kollektive medlemmer væsentlig viden om blindes forhold til brug for udviklingen af deres arbejde.
Den informationsfolder, som vi lod fremstille og som vi i december måned 2016 udsendte til alle medlemmer med en opfordring til at bruge den i forbindelse med hvervning af nye medlemmer udenfor DBs medlemskreds, har tilsyneladende ikke haft den effekt, som vi i bestyrelsen havde håbet på. Baggrunden for dette initiativ var den, at vi har brug for økonomisk støtte fra så mange som muligt og hjælp til at informere om selskabets arbejde. Dertil kommer, at nogle af selskabets medlemmer fra tid til anden har behov for bistand fra frivillige til at gennemgå og registrere dokumenter og lignende med henblik på eventuel arkivering.
For at nå ud med information om selskabet til mennesker udenfor DBs medlemskreds, har vi desuden rettet henvendelse til landsformand Thorkild Olesen for at forhøre os om, hvorvidt selskabets arbejde direkte eller indirekte kunne omtales i artikler i tidsskriftet Øjeblikket, der udsendes i 80.000 eksemplarer til mennesker som støtter DBS økonomisk. Det vil i løbet af 2018 vise sig, om der bliver mulighed herfor.
I løbet af 2017 har vi sagt farvel til 3 medlemmer som er afgået ved døden. Det samlede resultat af anstrengelserne med at skaffe nye medlemmer har betydet, at vi i skrivende stund tæller 125 medlemmer. Der er altså tale om en vækst.
2. Selskabets medlemsliste
Selskabet udsendte den 16 juli 2016 på baggrund af en beslutning på generalforsamlingen nogle måneder forinden for første gang en medlemsliste til alle medlemmer i 4 medier efter det enkelte medlems eget valg.
Medlemslisten er at betragte som en intern liste, som ikke lægges på selskabets hjemmeside. Listen skal alene tjene til at øge kendskabet medlemmerne imellem og inspirere til at gøre en aktiv indsats for fremme af selskabets arbejde.
I forlængelse af den positive modtagelse af dette tiltag på sidste års generalforsamling, blev der den 19. april 2017 udsendt Medlemsbrev nr. 2/2017 med 3 budskaber. Information om den nyvalgte bestyrelses konstituering, en opdateret medlemsliste omfattende 114 medlemmer samt et eksemplar af selskabets vedtægter, således som denne blev justeret på generalforsamlingen. Bestyrelsen betragter det som noget positivt, at kun 5 medlemmer ikke ønskede eller kun delvist ønskede deres kontaktoplysninger optaget på listen.
Bestyrelsen foreslår en evaluering af forslaget på den kommende generalforsamling, og af der hvert år udsendes en medlemsliste efter afholdelsen af den ordinære generalforsamling, jf. særskilt forslag herom.
3. Arbejdsgruppen mellem selskabet og DBs Fritids- og Kulturpolitiske udvalg
Bestyrelsen genudpegede på sit møde den 14. marts 2017 Poul Lüneborg og Henning Eriksen som selskabets repræsentanter i gruppen. Det har også i indeværende beretningsperiode været Karen Marie Petersen og Ove Gibskov, der har repræsenteret DBs Fritids- og Kulturpolitiske Udvalg.
Gruppen har i perioden afholdt et heldagsmøde den 1. juni 2017 på Synscenter Refsnæs med deltagelse af centrets ledelse, landsformand Thorkild Olesen og museumsinspektør Jacob Kjærgaard fra Medicinsk Museion. På mødet blev de blindehistoriske samlinger på Synscenter Refsnæs gennemgået. Derudover drøftedes, hvorledes disse samlinger kunne sikres for fremtiden og endelig gav Jacob Kjærgaard en status over den Blindehistoriske Samling, som han havde medvirket til at gennemgå og sikre gennem en digitaliseret registrering. Det var et særdeles nyttigt møde i arbejdsgruppen. Gruppen sluttede sit møde med en vedtagelse, hvorefter DBS blev opfordret til på gruppens vegne at henstille til Synscenter Refsnæs om at optage forhandling med Region Sjælland om en fremtidig sikring af centrets historiske samlinger gennem en permanent placering på Synscenter Refsnæs samt gennem en bevilling af økonomisk støtte til samlingens registrering og vedligeholdelse.
Gruppen har desuden taget initiativ til et opfølgende møde med Post-, Tele- og Kommunikationsmuseet, Enigma. Dette møde afholdes den 15. januar 2018 og vil navnlig fokusere på historier om bidrag angående initiativer – bl.a. baseret på eksisterende teknologier til en kommende udstilling på museet. Selskabet vil på dette møde være repræsenteret af formanden og næstformanden på grund af Henning Eriksens død.
Arbejdsgruppen planlægger afholdelsen af yderligere et møde med deltagelse af Ion Meyer fra Medicinsk Museion for blandt andet at drøfte, hvorledes den blindehistoriske samling kan suppleres. Her har vi fra selskabets side peget på projektet vedrørende registrering af blindehistoriske effekter.
Derudover har arbejdsgruppen, inspireret af Medicinsk Museion, opfordret selskabet til at gennemføre en interviewundersøgelse til belysning af blindes levevilkår i 1970-erne. Dette projekt omtales nedenfor under pkt.4, det samme gælder Registreringsprojektet.
Gruppens møde med Ion Meyer vil derudover søge en afklaring af, i hvilket omfang og på hvilke vilkår det vil være muligt at låne dubletter fra Den Blindehistoriske Samling til udstillinger og lignende rundt om i landet.
Selskabets beretning for 2016/2017 indeholdt en orientering om, at arbejdsgruppen havde fremsendt 3 anbefalinger til ledelsen i DBS. Det drejede sig om følgende:
– Forretningsudvalget opfordres til at tage initiativ til at fortsætte indleveringen af foreningens arkivalier til Rigsarkivet.
– Forretningsudvalget opfordres til at tage initiativ til digitalisering af medlemsbladet fra 1923 til 1999 og til tidsskriftet Blindesagen for årene 1972 til 2000.
– Forretningsudvalget opfordres til at søge etableret en praksis, hvorefter der altid tages initiativ til, at væsentlige begivenheder indenfor foreningen sikres for eftertiden og for medlemmerne gennem produktion af en lydoptagelse af disse.
Landsformand Thorkild Olesen har i slutningen af 2017 oplyst, at der er lagt planer for gennemførelsen af de 2 første anbefalinger med henblik på, at de er gennemført i løbet af 2018. Den 3. anbefaling er blevet indarbejdet i rutinerne i DBs informationsafdeling.
4. Selskabets egne projekter i det forløbne år
4.1. Blindes Arbejdes arkiv
I begyndelsen af april 2017 kunne medlemmerne i Nyhedsbrev nr. 2 læse en rapport fra René Ruby om indleveringen af BAs arkiv til Rigsarkivet. Det indleverede arkiv dækker en periode på ca. 80 år.
Dette projekt blev besluttet forsøgt iværksat på bestyrelsens første møde efter generalforsamlingen i 2016. Det var derfor en særdeles glædelig begivenhed, at kunne informere om, at dette vigtige arkiv gennem økonomisk støtte fra Blindes Støttefond nu var sikret for eftertiden.
4.2. Blindes Støttefonds arkiv.
I maj måned 2017 besluttede bestyrelsen for Blindes Støttefond, at fondens arkiv skulle indleveres til Rigsarkivet, som i forvejen lå inde med et betydeligt arkivmateriale vedrørende ”Foreningen til Fremme af Blindes Selvvirksomhed” fra januar 1862. Nævnte forening udgør en meget væsentlig del af de fonde, som er sammenlagt under Blindes Støttefond. Selskabets næstformand René Ruby blev også sat på at gennemføre denne opgave. I Nyhedsbrev nr. 4 fra 2017 kunne man læse hans rapport om projektets gennemførelse.
Med indleveringen af Blindes Støttefonds arkiv er et af de sidste store institutions- og organisationsarkiver registreret og bevaret. Det er utroligt glædeligt, at også dette arkiv nu er sikret og tilgængeligt for forskning og interesserede.
4.3. Henning Eriksens Museumsdagbog.
Selskabets seneste beretning indeholdt en orientering om, at Henning Eriksen var ansat som frivillig medarbejder ved den blindehistoriske samling på Blindeinstituttet i årene 2001 til 2011, hvorefter samlingen blev overdraget til Medicinsk Museion. I gennem den nævnte 10-års periode skrev Henning Eriksen dagbog.
Efter generalforsamlingen i 2017 sørgede René Ruby for indlevering af manuskriptet og de 2 vurderinger, som blev omtalt i den seneste beretning, til Rigsarkivet.
Bestyrelsen har i beretningsperioden arbejdet på at afklare, hvorledes der kunne skaffes de fornødne midler til udgivelsen af manuskriptet efter en kritisk redaktion af dette. Dorte H. Silver har indvilget i at forestå den redaktionelle bearbejdning af manuskriptet, ligesom der er indhentet tilbud fra forlaget Kahrius. På baggrund af det af bestyrelsen udarbejdede budget på ca. 60.000 kr. til udgivelsen, er det lykkedes at få tilsagn fra DBS på 30.000 kr. til gennemførelsen af udgivelsen.
Det er bestyrelsens håb, at denne udgivelse kan præsenteres i løbet af juni måned 2018 forud for afslutningen af digitaliseringsprojektet af Den Blindehistoriske Samling ved Medicinsk Museion. Udgivelsen vil være et fornemt supplement til samlingen og være en værdigt markering af den meget store indsats, som Henning Eriksen frem til sin død har ydet til bevarelsen af blindes historie.
4.4. Indlevering af arkiver til Rigsarkivet.
Bestyrelsen blev på sidste års generalforsamling opfordret til, i en artikel i et Nyhedsbrev, at give en orientering om fremgangsmåden ved indlevering af arkivmateriale til Rigsarkivet, idet dette kunne være til inspiration for bestyrelserne i Dansk Blindesamfunds lokalkredse og foreninger på blindeområdet. René Ruby gav i Nyhedsbrev nr. 4, som udkom i begyndelsen af oktober 2017 en sådan orientering. Det er bestyrelsens håb, at mange medlemmer vil bruge denne artikel til at opfordre bestyrelserne i de nævnte foreninger til at overveje, om ikke det ville være en god ide at indlevere foreningens arkiv til Rigsarkivet, idet man her er interesseret i at få den danske blindesag belyst gennem et bredt dækkende arkivmateriale. Bestyrelsen bistår gerne med at fremme sådanne forslag.
4.5. Dansk Blindesamfunds 52 interview med blinde fra begyndelsen af 1990-erne.
På baggrund af den orientering om disse interview, som blev givet i sidste års beretning, har bestyrelsen arbejdet videre med et projekt under titlen ”Blindes levevilkår gennem 150 år”.
Selskabets næstformand René Ruby fremlagde på bestyrelsens møde den 23. november 2017 en redegørelse på 4 sider om, hvorledes et sådant projekt kunne tænkes realiseret. Der vil være tale om et projekt, som løber over 3 år med ham selv som ansvarlig for projektets gennemførelse.
Beskrivelsen af blindes levevilkår gennem de sidste 150 år skulle baseres på breve i Rigsarkivet fra instituttets elever, de 52 ovennævnte interview og en række senere interviewprojekter. Projektet vil forudsætte en finansiering på ca. 810.000 kr. gennem bevillinger fra fonde samt medvirken fra både DBS og Medicinsk Museion.
Det er bestyrelsens plan at tage kontakt til DBS og Medicinsk Museion efter generalforsamlingen for at undersøge om der er interesse for og vilje til at gennemføre et projekt som det beskrevne.
4.6. Projektregistrering af blindehistoriske effekter
Dette projekt blev startet i 2015. Projektet er omtalt ovenfor under pkt. 3 sammen med selskabets interviewprojekt angående Blindes levevilkår i 1970-erne.
Det har, som beskrevet i beretningen fra 2016/2017, været svært at få ”løbet projektet i gang” på trods af flere artikler i såvel DBs medlemsblade, selskabets nyhedsbreve og diverse medlemsbreve. Men nu ser det ud som om de mange og vedvarende informationsanstrengelser om dette initiativ begynder at bære frugt. Bestyrelsen har i løbet af 2017 modtaget adskillige henvendelser fra medlemmer og andre. Det drejer sig blandt andet om en henvendelse fra Blindeinstituttets hjælpemiddeludstilling med forslag om at vurdere hjælpemidler som udgår af udstillingen på grund af alder eller som følge af den teknologiske udvikling. Flere medlemmer har derudover henvendt sig for at få en vurdering af om forskellige hjælpemidler og bøger i punktskrift kunne være af interesse. Henning Eriksen og Leif Martinussen har løbende modtaget disse henvendelser. Arbejdet er imidlertid gået i stå på grund af Henning Eriksens alvorlige sygdom og død.
Det bliver en opgave for den kommende bestyrelse, at tage kontakt til de 8 modtagne henvendelser til registreringsprojektet.
4.7. Projekt ”Blindes levevilkår i 1970-erne”.
Selskabet blev i 2016 opfordret til at gennemføre en interviewundersøgelse til belysning af blindes levevilkår i 1970-erne.
Undersøgelsen skulle belyse blindes leve- og arbejdsvilkår i 1970-erne på baggrund af de ændrede uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder, som indtraf i løbet af 1960-erne. Medicinsk Museion havde overfor arbejdsgruppen, nedsat blandt selskabet og DBs Fritids- og Kulturpolitiske udvalg, givet udtryk for, at man manglede en sådan dokumentation.
Bestyrelsen nedsatte på denne baggrund en projektgruppe bestående af 5 af selskabets aktive medlemmer. Gruppen holdt et møde i forbindelse med sidste års generalforsamling, men har i løbet af beretningsperioden ikke set sig i stand til at komme videre med projektets gennemførelse på grundlag af det spørgeskema, som var blevet udarbejdet. Thorben Koed Thomsen fremlagde som gruppens koordinator på bestyrelsens møde den 23. november 2017 en redegørelse, hvori han konkluderede, at andre med mere tid til opgaven måtte tage over. Bestyrelsen kunne ikke tiltræde et forslag om at udsende spørgeskemaet til de udvalgte interviewpersoner og overlade det til hver enkelt at tage stilling til at besvare spørgsmålene og fremsende svarene til en projektkoordinator. Bestyrelsen beklager, at det ikke er lykkedes at færdiggøre dette projekt i indeværende beretningsperioden, som planlagt.
Dette projekt er derfor ligeledes en opgave, som den kommende bestyrelse må finde nye udveje for at gennemføre.
4.8. Dansk Blindesamfunds Amatørteater.
I forbindelse med afviklingen af Dansk Blindesamfunds Amatørteater i begyndelsen af 2007, fik selskabet overleveret denne forenings formue og 81 DAT bånd med optagelser af teatrets forestillinger gennem årene.
2017 var således 10-året for teatrets opløsning. For at fastholde kendskabet til amatørteatret og dets betydning for blinde har selskabet i beretningsperioden gennemført en række tiltag. Blandt disse skal nævnes:
– 2 medlemsarrangementer med fokus på teatrets forestillinger, jf. omtalen af disse arrangementer nedenfor under pkt. 7.
– Der er indsamlet navne og kontaktoplysninger på 45 af teatrets tidligere medlemmer, der stadig lever. Disse oplysninger er blandt andet brugt til at invitere disse medlemmer til selskabets ovennævnte medlemsarrangementer.
– Der er afholdt et møde med fhv. formand Hans Erik Olsen, for at opdatere selskabets samling af amatørteatrets digitaliserede forestillinger. Selskabets arkiv omfatter for tiden 30 forestillinger. Ifølge en liste over optagne forestillinger på de 81 DAT bånd skulle disse indeholde optagelser af 49 forestillinger. Der tilbagestår derfor stadig et arbejde med at få et endeligt overblik over hvor mange af amatørteatrets forestillinger, der er bevaret i digital form. Bestyrelsen vil arbejde videre på at tilvejebringe en sådan afklaring.
– Henning Eriksen foreslog på bestyrelsens møde den 12. januar 2017, at der gennemføres en række interview af amatørteatrets tidligere medlemmer, som stadig lever, for at belyse amatørteatrets virksomhed og betydning. Det var blandt andet til dette formål bestyrelsen begyndte at indsamle oplysning om teatrets tidligere medlemmer. Dette projekt er desværre ind til videre sat i bero på grund af Henning Eriksens sygdom og død.
4.9. Registrering af blindes sports- og idrætsaktiviteter.
Bestyrelsen tiltrådte på sit møde den 8. juni 2017 et forslag fra Henning Eriksen om at påbegynde en registrering af artikler m.v. vedr. dette emne.
Det er tanken at oprette et særligt menupunkt på foreningens hjemmeside vedrørende Sport og idræt.
Som inspiration til dette arbejde indrykkede Henning Eriksen i Nyhedsbrev nr. 4 fra oktober 2017 en oversigtsartikel om emnet. Derudover har Leif Martinussen på bestyrelsens møde den 8. juni 2017 givet en omfattende orientering om det betydelige arkivmateriale, som han besidder om dette emne og som han er ved at systematisere.
4.10. Førerhundens historie i Danmark før 1949.
Gennem hele beretningsperioden har jeg arbejdet med at færdiggøre en fremstilling af dette emne. Det har jeg fået mulighed for takket være bevillinger fra selskabet, Dansk Blindesamfund og Landsorganisationen af Førerhundebrugere på tilsammen 15.000 kr. til dækning af sekretærbistand i forbindelse med studier på Rigsarkivet og på Det Kongelige Bibliotek.
Disse studier har ført til en betydelig udvidelse af projektet.
På grundlag af et budget på ca. 60.000 kr. for en eventuel udgivelse af en publikation på ca. 100 sider plus illustrationer har jeg fra DBS modtaget et tilsagn på foreløbig 30.000 kr. til publikationens udgivelse.
5. Informationsvirksomhed
5.1. Udsendte nyhedsbreve
Ifølge §3 i selskabets vedtægter udsendes der et nyhedsbrev, så ofte det er praktisk og økonomisk muligt, dog mindst 2 gange årligt.
I 2017 blev der udsendt 4 nyhedsbreve, medens der i skrivende stund kun er truffet beslutning om udsendelse af 2 nyhedsbreve i 2018, et forud for generalforsamlingen og et i april måned indeholdende blandt andet referatet af generalforsamlingen. Det bliver således op til bestyrelsen som vælges på generalforsamlingen, at beslutte det endelige antal nyhedsbreve for dette år. Alle nyhedsbreve udsendes i 4 medier efter medlemmernes ønske – almindelig tryk, indlæst på CD, som et elektronisk dokument, eller i punktskrift. DBs sekretariat bistår mod betaling med at producere de 3 førstnævnte versioner, medens Refsnæsskolens trykkeri fortsat forestår punktudgaven, hvilket bestyrelsen er meget taknemmelig for. På grund af nedbrud af punktprinteren på Synscenter Refsnæs blev punktudgaven af Nyhedsbrev nr. 4 i 2017 produceret på DBs hovedkontor efter gældende afregningstakst.
Bestyrelsen har i beretningsperioden kunnet glæde sig over at modtage en række bidrag til selskabets nyhedsbreve af høj kvalitet og relevans. Sådanne artikler bidrager til at gøre nyhedsbrevene interessante og til tider morsomme. Det vil vi gerne takke alle bidragydere for.
5.2. Hjemmesiden – www.blindehistorie.dk.
I bestyrelsen har vi som anført været meget glade for samarbejdet med selskabets mangeårige webmaster Haakon Fløe Jensen frem til august måned 2017, hvor alvorlig sygdom bragte hans bistand til ophør.
Det er endnu ikke lykkedes for bestyrelsen at finde en afløser trods efterlysning af kandidater til hvervet i medlemsbrev nr. 3 fra den 25. oktober 2017.
Jeg har med bistand af Bue Vester Andersen klaret de mest presserende opdateringer af hjemmesiden, efter at jeg har fået adgang til denne. Bue Vester Andersen har foreslået en modernisering af selskabets hjemmeside, jf. særskilt forslag herom.
Der er i beretningsperioden iværksat 2 nye tiltag på hjemmesiden:
For det første har bestyrelsen ladet udarbejde en omfattende litteraturoversigt, som er blevet revideret pr. juli 2017. Litteraturoversigtens 2 dele omfatter 25 sider. Bestyrelsen har i beretningsperioden desuden truffet beslutning om at supplere listen med en del 3 omfattende den litteraturoversigt, som det tidligere Blindehistoriske Museum har ladet udarbejde. Denne liste er på mere end 100 sider. Det har ikke været muligt at afsætte tid til klargøringen af dette omfattende supplement til selskabets egen litteraturoversigt inden generalforsamlingen, ligesom den planlagte opdatering af del 1 og 2 pr. januar 2018 er udskudt indtil videre.
Litteraturoversigten har resulteret i en række henvendelser fra mennesker, der er i færd med at belyse en problemstilling på blindeområdet. Det drejer sig om flere studerende og mennesker, som er ved at gennemføre et dokumentationsprojekt.
For det andet er de 17 anførte links på hjemmesiden forsynet med stikordsbeskrivelser til forklaring af deres blindehistoriske relevans.
Hjemmesidens menupunkt med optagelser af medlemsarrangementer er endnu ikke fuldt ud blevet opdateret.
5.3. Andre informationskanaler
Bestyrelsen har udsendt 4 medlemsbreve i alle 4 medier til medlemmerne. Derudover har vi også bestræbt os på at gøre selskabet synligt gennem artikler i næsten alle Medlemsblade.
Endelig skal det under dette punkt anføres, at bestyrelsen drøftede oprettelsen af en diskussionsliste på DBS server, i forbindelse med etableringen sidste år af en elektronisk postliste, jf. særskilt forslag herom.
6. Selskabets elektroniske arkiv.
Selskabets seneste beretning indeholdt en beskrivelse af opdateringen af det arkiv, jeg som formand fik overdraget på generalforsamlingen i 2016. Det har ikke i beretningsperioden været muligt at afse tid til en yderligere opdatering af arkivet, bortset fra enkelte emner som f.eks. Dansk Amatørteaters digitaliserede forestillinger.
7. Medlemsarrangementer.
Den 18. maj 2017 gennemførtes på initiativ af brødrene Hans Erik og Henrik Olsen et arrangement i salen på solterrasserne i Valby. Knap 40 deltog i arrangementet. Hans Erik fortalte og Henrik styrede lydanlægget på en aften, hvor deltagerne oplevede Dansk Blindesamfunds Amatørteaters kabaretforestillinger fra 1960-erne. Det var et særdeles vellykket arrangement, som kan genhøres på selskabets hjemmeside.
Den 23. november 2017 fulgtes op med yderligere et arrangement samme sted med 25 deltagere. Her fortalte selskabets fhv. kasserer Arne Krogh på en særdeles levende måde om Amatørteatrets historie og betydning. Dette oplæg blev efterfulgt af afspilning af teatrets opsætning fra 2000 af Gustav Wieds forestilling Skærmydsler.
Der var blandt de fremmødte stor tilfredshed med kombinationen med et oplæg efterfulgt af et af teatrets forestillinger. Dette arrangement vil også snart kunne genopleves på selskabets hjemmeside.
Bestyrelsen har derudover truffet beslutning om 2 medlemsarrangementer efter generalforsamlingen. For det første kommer museumsinspektør Jacob Kjærgaard fra Medicinsk Museion søndag den 18. februar 2017 og fortæller om Den Blindehistoriske Samling i lyset af det omfattende digitaliseringsprojekt. Mødet finder sted på Fuglsangscentret dagen efter generalforsamlingen. Dernæst planlægges et arrangement i maj måned med Hans Erik og Henrik Olsen, der kommer og fortæller om deres livshistorie gennem tale og lydoptagelser.
8. Økonomi
Kasserer Henning Backs har lagt et stort arbejde i at forvalte selskabets økonomiske forhold, i overensstemmelse med et af bestyrelsen vedtaget budget. Hertil kommer opgaverne med at passe medlemskartoteket og opgaven med at administrere medlemslisten.
En ændring af selskabets vedtægt på sidste års generalforsamling bemyndigede bestyrelsen til at investere 125.000 kr. i værdipapirer bestående af op til 30 % aktier og resten i realkreditobligationer. I juni måned 2017 blev det tilsyneladende sværere og sværere for Henning Backs at varetage opgaverne på grund af hans alvorlige sygdom, hvilket har betydet at en række beslutninger i bestyrelsen ikke er blevet gennemført. Først efter flere måneder og løbende telefonisk kontakt blev jeg klar over, at kræfterne var ved at slippe op og at der måtte findes en afløser for Henning Backs.
Jeg har i slutningen af december måned fået adgang til selskabets konto i Danske Bank. Alt er tilsyneladende i den skønneste orden. Jeg mener, at alle fakturaer nu er betalt inden årsskiftet. Indgivelsen af ansøgning om medlemstilskud fra DBS er ikke indgivet, et forhold, som jeg har forelagt for DBSs forretningsudvalg og som jeg vil søge klaret først i 2018. Den 29. december 2017 var saldoen på selskabets konto 154.557,46 kr. Det tilsvarende saldobeløb pr. 30. december 2016 var 167.038,35 kr. Der er således tale om en difference på 12.480,89 kr. Tager man det manglende medlemstilskud fra DBS i betragtning er der formentligt tale om et mindre overskud idet medlemstilskuddet for 2016 udgjorde 14.400 kr., hvortil kommer at selskabet har haft stigende medlemstilgang i 2017.
Det er mit håb, at det vil være muligt at få opstillet et regnskab for 2017, som kan forelægges for selskabets revisorer inden udsendelse med et medlemsbrev til alle medlemmer inden generalforsamlingen.
På bestyrelsens vegne Poul Lüneborg, formand.